Min første blogg på norsk

Hva er målet mitt?
Her skal jeg øve å skrive på norsk. Og for øvrig vil jeg vise dere pene severdigheter av Polen.

Øvelse gjør mester...

wtorek, 8 kwietnia 2014

Wrocław og sine fordeler


[den korrigerte teksten]

I dag vil jeg fortelle deg om byen min og dens fordeler.

Jeg bor i Wrocław og det er en by i sørvestlige Polen. Det er en stor by der det bor over 600 tusen innbyggere. Wrocław er den fjerde største byen i Polen. Warszawa er den største og det er hovedstaden i Polen. De andre er Kraków, Łódź og den fjerde er Wrocław.

Her bor det mange studenter, fordi det er mange universiteter  i Wrocław .
Det er stort kulturtilbud og man kan gjøre mange forskjellige aktiviteter. 
For eksempel kan du gå på kino, i teater eller på opera. 

                                 Universitetet Wrocław

I Wrocław er det også mange museer som viser historie av byen.
Det er noe museene som er gratis.  Det er for eksempel Museum i Rådhus, Historisk Museum, Arkeologisk Museum eller Militær Museum. 
Hvorfor er de gratis? 
Museene er gratis, fordi Wocław er ’’Europeiske Hovedstad av Kultur i 2016’’!!! 

                                 Rådhuset i Wrocław


Det er også andre museer hvor du må kjøpe et bilett. Jeg anbefaler ’’Panorama Racławicka’’ og Nasjonal Museum.
Hvis det er vår, er det godt å besøke Botanisk Hage eller Japansk Hage. Der er det mange fine blomster og busker. Jeg besøker Japansk Hage hver vår.   

Hvis du liker dyrene, er det i Wrocław en stor dyrehage. 

                                 Dyrehagen i Wrocław


Vil du se flere interessante ting i Wroclaw? Vil du ha en fest, dans eller sang

Det er det best sted til å gjøre det!
Her er det mange diskoteker, konserter og utesteder til å spise noe spesielt.
Du kan også prøve en øl som smaker som sjokolade!!
Det er mange puber der du kan drikke en god øl fra Tjekkia.  Tjekkiske øle er best!


                                Fontenen på Rådhus market


Hvis du vil lære noe mer om byen min, skriv en kommentar nede, vær så snill.

Jeg beklager for alle feilene... ;)

12 komentarzy:

  1. Hei! Det var flott å lese din blogg om din hjemmeby, Wrocław. Jeg har bare noen få rettelser, men jeg vil sende dem som PM på facebook. Fortsett å skrive! Jeg har tenkt å opprette en blogg om hvordan jeg lærer lituansk.... men men....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Det skal være hyggelig, hvis du opprette bloggen om hvordan du lærer lituansk. Det skal være veldig hjelpsom til andre og det kan være motiverende til andre! :)
      Jeg har slektninger i Litauen. De er født der, men de er polakker.

      Usuń
  2. Det var fantastisk for den f¢rste gang ! Jeg heter Steve fra USA eller Forente Staterna.Jeg skriva ikke sa bra og snakker veldig bedre ! Jeg kan forsta nesten alt,ikke alt,men nesten ! Jeg har inge ordbok her pa hjemme,men snart skal jeg kjope en ordbok fra Amazon ! Lycka til min den blog !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeg er ikke så godt, jeg gjøre mange feiler og jeg har problemer med å skrive. Men.. det skal være bedre og bedre hvis jeg skal øve hver dag, håper jeg.

      Usuń
  3. Hei,jeg heter Ania. Jeg kommer fra Wroclaw men jeg bor i Oxford nå. Jeg forstå litt norsk og jeg vil gjerne leser din blogg.lykke til!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tusen takk! Det er hyggelig å høre noen fra Polen. :)

      Usuń
  4. Jeg har alt forstår! Du skriver bare bra! Jeg vil også en blog skriver, men jeg vet ikke hvis norsk min er så god ;) lykke til med blog din!

    OdpowiedzUsuń
  5. Tusen takk for alle gode ord!!
    Det er veldig hjelpsom og motiverende.
    Jeg har rettet litt en tekst, fordi jeg fikk tipsene alerede. :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Får jeg rette litt? "De bymessige museer er for fri", passer ikke på norsk. Du kan si byens museer eller museene i byen. Og i denne sammenhengen passer gratis bedre enn fri. Museene i byen er gratis.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kjempebra skrevet!!!Det er veldig hyggelig å lese bloggen din.Masse lykke til videre :-)

    Jeg kommer fra Romania , og bor i Norge siden september 2008.Det er ikke så lett å få tilbud om norskkurs i Norge,da man kommer fra europeinske land.Så,måtte jeg og mannen min vente ca ett og et halvt år til begynte vi på kurs.

    "Øvelse gjør mester"
    Hilsen,
    Valentina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeg håper at jeg skal snakke flytende om ett år. Neste år jeg vil gjerne passere Bergentest. Jeg hoper det er mulig... ;)

      Usuń