Min første blogg på norsk

Hva er målet mitt?
Her skal jeg øve å skrive på norsk. Og for øvrig vil jeg vise dere pene severdigheter av Polen.

Øvelse gjør mester...

niedziela, 20 kwietnia 2014

Påske – polske skikker og vaner



I begynnelse ønsker jeg deg en God Påske!!!


Jeg skal prøve beskrive noe av polske Påsketradisjoner. Det er veldig vanskelig å gjøre det så  beklager jeg for alle feilene. Jeg vil spør også at dere kan hjelpe meg å korrekte det. :)

Polen er en katolske stat og har lange tradisjoner og mange, forskjelige skikker. Påske er en viktige høytid i katolsk kirken. Kirken minner om Jesus sin opptandelse. 


Det begynner om søndag, en uke før Påskedag. I Polen heter det Niedziela Palmowa slik som i Norge - Palmesøndag. Alle mennesker går i kirken med palmer. Det er forskjellige, fargede kvister. På denne dagen minner Kirken om Jesus har kommet til Jerusalem.
I Polen er det noen steder, hvor menneskene skaper store, pene palmer. Palmene er høye og veldig fargerike. Dere kan se på bildene nede. Lipnica Murowana (nær Kaków) er  det mest kjent landsbyen i Polen hvor skaper man veldig pene palmer.


Palmesøndag begynnte Påske uke. I Polen heter det Wielki Tydzień. Det viktige dagene av Påske uke  er de som heter på polsk: Wielki Czwartek (Skjæretorsdag), Wielki Piątek (Langsfredag), Wielka Sobota (Påskeaften) og Niedziela Wielkanocna (Påskedag).  Det er det viktigste dager i kirken. Dessvare Skjæretorsdag og Langsfredag er arbeidsdager i Polen. Vi må arbeide på denne dager.

På Skjærtorsdag minner kirken om påskemåltidet som Jesus inntok sammen med disiplene. I Polen mange mennesker går i kirken om denne kvelden. 

På Langfredag minner kirken om korsfestelsen av Jesus. Det er hellige gudstjeneste i kirke og alle mennesker forguder Jesus på Hellig Kors.

Påskeaften er en dag, når folk maler påskeegg.  Før middag på Påskeaften går menneskene i kirken til å velsigne påskemat. Menneskene tar en lite kurv med forskjellige matvarer slik som egg, brød, pølser og andre. Dette matvarer skal vi spise med familien våre på påskefrokøst om Påskedag.  Om kvelden bør alle katolikker gå i kirken  på høymesse. 



Påskedag er alltid en dag for glede og feiring. Det er dagen da Jesus stod opp fra de døde. Alle bør gå i kirken tidlig om mogen. Etterpå spiser alle påskefrokøst hvor fargede egg  er en viktig del av måltidet. Det er også andre polske matretter, men det er vanskelig å beskrive alle polske matretter.
Etter påskefrokøst besøker de slektninger eller venner.

Andre Påskedag er Mandag og det heter i Polen Lany Poniedzialek. Det er en gammel polske tradisjon og det betyr at menneskene vanner på hverandre.
Det kan være en morsomt tradisjonen for deg. Men vi har mye moro, særlig når det er varmt og solrik.
 


 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz