Min første blogg på norsk

Hva er målet mitt?
Her skal jeg øve å skrive på norsk. Og for øvrig vil jeg vise dere pene severdigheter av Polen.

Øvelse gjør mester...

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Neste episode - Jelenia Góra


Jeg er født i Warszawa, hovedstaden i Polen, men jeg vokste opp i Jelenia Góra.
[Warszawa skal være den neste byen som jeg skal beskrive].
 
Jelenia Góra er en liten by i sydvestlig Polen og har omtrent 85 tusen innbyggere. Menneskene lever av industri, tjenester, handel og turistikk.Det er også mange studenter i Jelenia Góra fordi det er tre høyskoler der. Jeg studerte også i Jelenia Góra.

Jelenia Góra er en pen by med over 900-års historie og mange severdigheter. 
Byens nevnet Jelenia Góra kan vi oversette som "det hjorte fjellet".

Hvilke severdigheter kan vi se i Jelenia Góra?

Vi kan finne der et pent Rådhus fra cirka 1744. På sørveggen av Råthuset er det en tavle med innskrift på latin „Urbem Boleslaus Distortus struxit A. D. MCVIII” (det  betyr at Boleslw Krzywousty har bygget denne byen i 1108 året). Boleslaw Krzywousty var polske kongen  fra 1107 år til 1138 år.


                                Rådhuset i Jelenia Góra


I Jelenia Góra er også fragmentene av bymurer og mange pene kirker.  Den eldste kirken i byen er en basilika som heter Bazylika św. Erazma i Pankracego. Basilikaen ble bygget i årene 1304-1346. 
Den andre pene kirken er Kościół Podwyższenia Krzyża Św. (det betyr Kirken av opphøyelse av Holy Cross). Evangeliske fellesskap har bygget denne kirken i 1718 år.  Der er en av de fineste kirkeorgler i Polen. Både kirker er verdt til å se.


                                 Kościół Podwyższenia Krzyża Św.
 
Det er også slottsruinene av Middelalder. Brgen heter Chojnik. Den er verdt til å se.
Her kan du se en virtuell tur. Du må  trykk på  Wirtualny spacer »


                                Chojnik

I nærheten er det fjell som heter Karkonosze med den høyeste toppen Śnieżka som ligger 1600 m.o.h. 
Mange mennesker fra Tjekkia og Tyskland går på fjellvandring i Karkonosze. Men også fra andre landet.
Det er mange turstier til foreldrene med barn. Det er også mange turstier til de uføre med rullestoler. Alle kan ha kontakt med naturen.
Der lærte jeg å elske fjellvandring og klatring. Nå går jeg på tur i Karkonosze så ofte som mulig.

      Panoramaet av Jelenia Góra og Karkonosze



    Panoramaet av Śnieżka


Teksten ble delvis  korrigert. Det var mine hjemmeoppgave.


4 komentarze:

  1. Hvordan kunne du ikke nevne av Jakuszyce?

    OdpowiedzUsuń
  2. Det er så mange interessante steder og severdigheterog det er vanskelig å beskrive alt. Jeg vil tilføye mer informasjon om Jelenia Gora område (inkludert Jakuszyce), men det skal være senere.
    Nå har jeg ikke så mye tid til å skrive alt. Jeg har mange hjemmeoppgaver og jeg må fokusere til det. Jeg må fortsatt gjentar og gjentar til å huske alt.

    OdpowiedzUsuń
  3. et sted jeg gjerne ville besøke! Takk Włóczęga

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeg inviterer deg til Jelenia Góra. Vi har også pene fiellene :)

    OdpowiedzUsuń